باز هم کمیته ملی المپیک و سفرهای پرحاشیه‌ افراد غیرمرتبط

توریست‌ ها این‌بار درقونیه!

ایران در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی سوم شد

ببینید | پایان پرزحمت در قونیه

یکی از بزرگ ترین رویدادهای ورزشی تابستان 1401 برای ورزش ایران به اتمام رسید، رویدادی به نام بازی های همبستگی کشورهای اسلامی.
کد خبر: ۱۳۷۶۹۴۱
تعداد بازدید : 15

واقعیت این است که رقابت های همبستگی کشورهای اسلامی در قیاس با رویدادهای عظیمی همانند المپیک و یا بازی های آسیایی از اعتبار بسیار کمتری برخوردار است اما به هر حال یکی از بهترین فرصت ها برای ورزشکارانی است که تشنه حضور در رقابت های بین المللی هستند.

این دوره از بازی های همبستگی کشورهای اسلامی با اتفاقات ریز و درشتی برگزار شد و به پایان رسید.

کاروان ورزشی ایران نیز با کسب 39 طلا، 44 نقره و 50 برنز به کار خود پایان داد و در جدول کلی مدال آوری نیز در جایگاه قرار گرفت.

آنچه در ادامه می آید مروری کوتاه بر کل این دوره از رقابت های همبستگی کشورهای اسلامی است.

میزبانی ضعیف

میزبانی قونیه ترکیه برای این دوره از بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بسیار اسف بار بود. در محل اسکان ورزشکاران بدترین شرایط حاکم بود، از تهویه بد گرفته تا حتی وضعیت بهداشتی. ورزشکاران ایرانی و اصلا سایر کشورها از این لحاظ روزهای بدی را در قونیه پشت سر گذاشتند.

یکی از خبرنگاران اعزامی به این رقابت ها می گوید میزبانی قونیه آنچنان ضعیف بود که صدای تمامی مهمان های خارجی را درآورده بود.

قونیه واقعا نمره مردودی گرفت. میزبانی این رقابت ها واقعا ضعیف بود و ورزشکاران را به زحمت انداخت.

اینترنتی که امان همه را برید

یکی از بزرگ ترین معضلات قونیه اینترنت ضعیف بود. علاوه بر ورزشکاران و مربیان، رسانه ها به شدت با معضل ضعیف بودن اینترنت دست و پنجه نرم کردند و بابت این شرایط با مشکلات زیادی روبرو شدند. بابت این مشکل اطلاع رسانی در رابطه با نتایج و اتفاقات این رویداد گاهی اوقات به کندی انجام می شد.

کار به جایی رسید که برخی از نمایندگان رسانه های مختلف خبری برای آگاهی از نتایج رقابت ها از خود ورزشکاران سوال می کردند.

نمره مردودی ورزش ایران

ورزش ایران در رابطه با استفاده از نیروهای تازه نفس و استعدادهای کشف شده نمره مردودی گرفت. در حالی که بسیاری از کشورها تمامی استعدادهای کم سن و سال خود را به این رقابت ها آورده بودند اما فدراسیون های مختلف ایران تیم های اصلی را به امید مدال آوری اعزام کردند.

ایران چندین ورزشکار 38 و 39 ساله و حتی 41 ساله در رشته های مختلف به قونیه اعزام کرد.

امان از شمشیربازی

شمشیربازی باز هم مثل همیشه ناامید کننده بود. هر چند اعظم بختی در اسلحه دست به کار بزرگی زد و مدال برنز گرفت اما نتایجی که شمشیربازان اسلحه سابر گرفتند واقعا تاسف برانگیز بود. کیانا باقرزاده دختر سرپرست فدراسیون شمشیربازی همچنان به رقابت های بین المللی اعزام می شود و همچنان رتبه های دو رقمی به دست می آورد. وضعیت دیگر شمشیربازان نظیر نجمه سازنجیان نیز همین است.

تفاوت اشک های مهسا و فرزانه

گریه داریم تا گریه. یکی مثل فرزانه فصیحی، نایب قهرمان دوی 100 متر کشورهای اسلامی از سر شوق گریه می کند و یکی هم مثل پوررحمتی، شمشیرباز ایران از سر ناراحتی.

در این رقابت ها بیش از هر ورزشکار دیگری برای مهسا سادات پوررحمتی متاسف شدیم، دختر شمشیرباز اسلحه اپه ایران که یک گام تا مدال فاصله داشت اما در نهایت به آن نرسید. چیزی که بیشتر از مدال نگرفتن او ناراحت کننده تر به نظر می رسید اشک های بی امانی بود که می ریخت. احساساتی شدن این ورزشکار دراماتیک ترین لحظات ورزش ایران در قونیه بود.

جودو، ضعیف مثل همیشه

جودوی ایران چه در بخش مردان و چه در بخش زنان نتایج ضعیفی گرفت. البته بعد از سه سال تعلیق این نخستین رویداد بین المللی ورزش ایران محسوب می شد اما باز هم این نتایج قابل قبول نیست. با المپیک روبرو نبودیم، با رویدادی به نام بازی های همبستگی کشورهای اسلامی روبرو بودیم که در آن ورزشکاران جوان شرکت میکردند، ورزشکارانی که همانند جودوکاران ایران مدت ها بود رنگ رقابت های بین المللی را ندیده بودند. جودو بدترین کارنامه را داشت، چه در بخش زنان و چه در بخش مردان.

رکوردی که از دست رفت

فرزانه فصیحی بار دیگر مزد زحمات خودش را گرفت. دختری که با هزینه خودش به اردوها و مسابقات خارج از کشور می رفت اینبار در قونیه دست به کار بزرگی زد و مدال نقره دوی 100 متر را به دست آورد. او بعد از این اتفاق اشک شوق ریخت. البته تنها اتفاق بدی که برای او افتاد به ضعف برگزاری رقابت ها برمی گشت. نرم افزاری که مخصوص ثبت رکورد دوندگان بود نقص فنی پیدا کرد تا رکورد 11.12 ثانیه فصیحی باطل اعلام شود. البته این نقص تاثیری در رنگ مدال هیچ ورزشکاری نداشت.

این هم بخشی دیگر از ضعف شدید میزبانی قونیه.

کار بزرگ الهام

اگر قرار باشد از بین همه ورزشکاران زن ایران در همبستگی کشورهای اسلامی یکی را گلچین کنیم قطعا به نام الهام حسینی می رسیم. کاری که او انجام داد فراتر از این رقابت ها بود. اهمیتی دو چندان داشت و اصلا تاریخی بود. این وزنه بردار دسته 81 کیلوگرم ایران با کسب یک طلا و دو برنز کاری تاریخی انجام داد چرا که پیش از او هرگز کسی موفق به انجام این کار نشده بود. الهام حسینی سال 98 هم در تورنمنت بین المللی سلیمان اوغلو نخستین مدال بین المللی تاریخ وزنه برداری بانوان را به دست آورده بود.

فرار جهشی ازبکستان

تا همین دو روز مانده به پایان پنجمین دوره رقابت های همبستگی کشورهای اسلامی فکر می کردیم که جایگاه ما در رده دوم کلی رقابت ها تضمین شده است اما ورزشکاران ازبکستان معادلات را به هم ریختند. همه چیز پایاپای پیش می رفت اما ناگهان ازبک ها در دو روز آخر هر چه مدال طلا بود درو کردند. الان به جدول نگاه کنید. 51 مدال طلای آنها در برابر 39 مدال طلای ما بدجوری توی ذوق می زند. ما در برابر ورزش ازبکستان شکست خوردیم. به هر حال فرار جهشی در جدول مدال ها آنها خیلی جالب بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها